Najbliższe okolice Stadionu im. Władysława Króla przejdą w najbliższych miesiącach gruntowną metamorfozę. Wszystko za sprawą długo wyczekiwanej przebudowy dworca Łódź Kaliska. PKP właśnie ogłosiły przetarg na generalny remont stacji.
Dworzec Łódź Kaliska to ważny punkt w drodze wielu kibiców ŁKS-u na mecze odbywające się przy al. Unii. Duża grupa fanów Biało-Czerwono-Białych wysiada tu z pociągów dojeżdżających z dalszych części miasta i regionu, zostawia samochód na parkingach otaczających stację lub przechodzi przez dworcowe korytarze w drodze z przystanków komunikacji miejskiej.
Od lat największa stacja kolejowa w zachodniej części miasta raczej odstrasza jednak niż przyciąga przechodniów. Postmodernistyczna bryła postawiona w latach 90. na miejscu zabytkowego, secesyjnego gmachu z pierwszych lat XX wieku kojarzy się raczej z szarością, brudem, zamkniętymi na cztery spusty obskurnymi barami i gołębiami przechadzającymi się pomiędzy nielicznymi podróżnymi. Wkrótce ma się to zmienić.
Wszystko za sprawą planowanej przebudowy stacji, na której wykonanie PKP ogłosiły właśnie przetarg. W ramach projektu opracowanego przez pracownię An Archi Group budynek dworca ma stracić stary, postmodernistyczny kostium i zostać obleczony blachą elewacyjną z miedzi oksydowanej. Na parterze zmodernizowanego dworca zaplanowano hol, kasy biletowe, punkt informacji, toalety, a także pomieszczenia pod wynajem. Pojawić mają się nowy świetlik dachowy oraz klatki schodowe.
Gruntowne zmiany ma przejść także otoczenie budynku. Przebudowany zostanie plac dworcowy – pojawić się mają na nim m.in. miejsca do ładowania samochodów elektrycznych i zatoczki autobusowe, a także sporo zieleni. Stojąca na nim rzeźba „Czółenka” Andrzeja Jocza zostanie przeniesiona w inne miejsce, a zlokalizowane przy zachodnim krańcu placu lokale handlowe zostaną zburzone. W ich miejsce ma zostać postawiona konstrukcja przeznaczona pod handel i usługi nawiązująca do wyglądu przebudowanego dworca. Po północnej stronie budynku (zamiast obecnego patio) pojawić ma się ogólnodostępny parking.
Przebudowa dworca Łódź Kaliska to oczywiście ważna wiadomość dla wszystkich fanów ŁKS-u, dla których te okolice są stałym punktem drogi na mecze Biało-Czerwono-Białych. Sąsiedztwo atrakcyjnej przestrzeni generującej spory ruch podróżnych może być jednak także istotnym atutem dla potencjalnych najemców przestrzeni komercyjnych wewnątrz Stadionu Miejskiego im. Władysława Króla. Obiekt przy al. Unii już teraz jest świetnie skomunikowany z miastem i regionem (dworzec kolejowy, kilka linii tramwajowych i autobusowych, sąsiedztwo trasy W-Z, dojazd w kilkanaście minut na łódzkie lotnisko czy do drogi S14). Po ukończeniu remontu dworca, a także oddaniu do użytku tunelu średnicowego, który ma pozwolić szybko dostać się na ŁKS z Piotrkowskiej, Nowego Centrum Łodzi czy Manufaktury dojazd na mecze rozgrywane na stadionie i w halach przy al. Unii powinien być jeszcze łatwiejszy i bardziej komfortowy.
Termin składania ofert w przetargu mija 28 lutego. Na realizację prac przeznaczono ok. dwa lata, a wartość zamówienia szacowana jest na 53,9 miliona złotych. Jeśli wszystko pójdzie zgodnie z planem inwestorów, z wyremontowanego budynku będzie można korzystać w 2025 roku. Do tego czasu podróżnych ma obsługiwać dworzec tymczasowy.
Atlas ArenaŁKS Commercecon ŁódźŁKS ŁódźŁódź KaliskaSport Arena im. Józefa "Ziuny" Żylińskiegostadion imienia Władysława Królatransport