Reklama
Reklama
Reklama

Soki czy owoce? Co wybrać podczas odchudzania? [GŁOS EKSPERTA]

Czas 2 min czytania
Soki czy owoce? Co wybrać podczas odchudzania? [GŁOS EKSPERTA]
Owoce są bez wątpienia jednym z najzdrowszych produktów spożywczych jakie możemy spożywać w dzisiejszych czasach. Owoce to źródło witamin, minerałów, a także cennego błonnika pokarmowego. Są też stosunkowo sytymi produktami o niskiej kaloryczności oraz niskim indeksie glikemicznym. Można powiedzieć że są to jedne z najlepszych produktów jakie możemy spożywać podczas odchudzania. Czy to samo możemy powiedzieć o sokach owocowych? Cóż, tutaj sprawa wygląda nieco inaczej.
Reklama

Soki do odchudzania? Lepiej wybierz owoce

Soki owocowe, o ile są to soki świeżo wyciskane z owoców (nie mylcie z sokami z koncentratu), jak najbardziej są również zdrowym produktem spożywczym. Ponadto, są świetną alternatywą na wzbogacenie diety dla osób aktywnych fizycznie, lub takich które utrzymują prawidłowy poziom tkanki tłuszczowej.

A co z sokami z owoców w procesie odchudzania? Czy w tym przypadku będą naszym sprzymierzeńcem?

O ile owoce zawierają w swoim składzie błonnik pokarmowy, tak soki niestety tego błonnika mają już niewiele, co w efekcie powoduje że nie są one syte – co na dietach odchudzających jest kluczowe.

Reklama

Dla porównania:
✅ Wypijcie litr soku z jabłek – nic trudnego prawda?
❎ A teraz spróbujcie zjeść kilogram jabłek – powodzenia!

Kaloryczność będzie zbliżona, natomiast błonnik ma tutaj kluczowe znaczenie jeżeli chodzi o powstawanie uczucia sytości. A skoro już o kaloriach mowa… Jeżeli coś nas nie syci to możemy tego spożyć więcej i więcej. A co za tym idzie, spożytych kalorii przybywa!

To kolejny argument przemawiający za tym że sok na diecie gdzie kluczowe znaczenie ma ilość spożytych kalorii sprawdzi się dużo gorzej niż świeży owoc.

Reklama

Soki owocowe mają do siebie to że niestety, ale mają przeważnie wyższy indeks glikemiczny niż świeże owoce – tutaj znowu wracamy do tematu błonnika i jego właściwości.  Im wyższy indeks glikemiczny, tym wyższy poziom insuliny we krwi, a im wyższy poziom insuliny tym wolniejszy proces spalania tkanki tłuszczowej.

Jeżeli już wspomnieliśmy o indeksie glikemicznym, to kolejnym argumentem będzie walka z zaburzeniami metabolicznymi, a konkretniej z insulinoopornością. Niestety, ale częstym towarzyszem nadwagi i otyłości jest insulinooporność która może bardzo utrudniać proces spalania tkanki tłuszczowej.

Sok owocowy, pomimo tego że jest zdrowym produktem spożywczym, może okazać się szkodliwy dla osób z insulinoopornością. Dlaczego? A no właśnie przez jego wysoki indeks glikemiczny i szybko uwalniające się węglowodany do krwiobiegu, co w efekcie doprowadzi do nadmiernego wyrzutu insuliny który u osób z insulinoopornością może utrzymywać się nawet parę dni!

Soki owocowe są więc jak najbardziej zdrowym produktem spożywczym, ale dedykowałbym je osobom które utrzymują odpowiedni poziom tkanki tłuszczowej. W procesie odchudzania zalecam sięgać po świeże owoce – dzięki temu dostarczymy więcej błonnika, mniej kalorii, a zarazem stworzymy uczucie sytości które jest wielkim komfortem podczas diet o niskiej kaloryczności.

CZYTAJ TAKŻE >>> Kawa czyni cuda! Dlaczego warto ją pić nie tylko od święta? [GŁOS EKSPERTA]

Reklama

Sport i Zdrowie

Marek TkaczykSport i Zdrowie

Dodaj komentarz

Reklama