Stadiony piłkarskie traktowane są przez kibiców niemalże jak sanktuaria. Chętnie spędzają na nich czas nie tylko w dni meczowe, ale jeśli to możliwe, również poza nimi. Dlatego stają się one dobrym miejscem do organizowania okolicznościowych imprez. Sam dobrze wspominam „wigilię”, którą udało się zorganizować kolegom w widzewskiej kawiarni tuż przed wyburzeniem starego stadionu Widzewa, czy kolejną po jego wybudowaniu.
Wiem, że w lożach na stadionach Widzewa lub ŁKS-u organizowano skromne przyjęcia weselne czy imprezy urodzinowe zarówno dla dzieci, jak i dorosłych. Również te, które wspomina się najbardziej, bo okrągłe. Świętowane w gronie najbliższych przyjaciół i z widokiem na ułożoną na trybunach nazwę klubu, którą wieczorem można jeszcze podświetlić – to zawsze robi na wszystkich uczestnikach duże wrażenie. Były to jednak inicjatywy indywidualne. Wiele klubów w Europie ma takie przyjęcia w swoich ofertach komercyjnych. Warto przyjrzeć się niektórym rozwiązaniom.
CZYTAJ TEŻ: Jest nadzieja na lepszy Widzew
Kompleksowa jest oferta Benfiki Lizbona. Klub daje możliwość zaprojektowania wydarzenia poprzez kreator na swojej stronie. Od wyboru miejsca w różnych salach Estadio da Luz, poprzez menu, aż po dodatkowe usługi. A te są dość szerokie i można wybrać między innymi: udział zawodników lub maskotki klubowej, wykorzystanie megaekranów i dźwięku stadionowego, różne pakiety rozrywki, wycieczkę po mieście, fotografię na boisku, zwiedzanie muzeum i stadionu, spersonalizowany merchandising i wiele innych.
Osobnym wydarzeniem w ofercie Benfiki są imprezy urodzinowe. Zarówno te dla dorosłych, jak i dla dzieci. Tu możliwa jest wizyta w szatni, sali konferencyjnej oraz muzeum, przejście tunelem dla zawodników, wizyta maskotki i zdjęcie z nią, dedykowana bluza dla solenizanta, lot orła wokół stadionu (symbolu Benfiki), spersonalizowany tort urodzinowy, mecz na sztucznym boisku oraz animacje, malowanie twarzy czy wykorzystanie klubowych balonów do przystrojenia sali.
Klub daje też możliwość skorzystania z wystandaryzowanych pakietów: opartego na historii i kultywowaniu tradycji klubu Pakietu Cosme Damião; aktywnego Pakietu Poszukiwacza Skarbów, który jest zorganizowany wokół gry terenowej Peddy Paper, czyli specjalnie zaprojektowanych klubowych podchodów; Pakietu Paczka 1904 z tradycyjnymi grami oraz sportowego Pakietu Champion, gdzie w centrum jest mecz piłki nożnej zorganizowany dla uczestników przyjęcia. Pakiety można oczywiście wzbogacać.
NIE PRZEGAP: Wyjątkowy film o ŁKS-ie. Można usłyszeć patrona stadionu
Również Everton F.C. oferuje organizację przyjęć urodzinowych, ślubnych i innych. Co ciekawe, są one organizowane w ramach programu Everton in the Community, a wszystkie zyski wracają poprzez ten program do społeczności klubu i programów ją wspierających. Oferta jest dokładnie rozplanowana i daje również możliwość połączenia wydarzenia ze zwiedzaniem stadionu. Imprezy urodzinowe dla kibiców organizuje także FC Sankt Gallen. Z urodzinowym tortem w barwach klubowych, klubową maskotką, ofertą sportową dla uczestników oraz wiadomością powitalną dla solenizanta.
Wprowadzenie podobnych ofert przez łódzkie kluby byłoby zapewne ciekawą atrakcją dla ich kibiców. Zarówno w Widzewie, jak i ŁKS-ie ostatnio rozwijane są działy marketingu. W obu klubach pojawia się wiele nowych pomysłów. Może wśród nich będą podobne, jak w Benfice, Evertonie czy FC Sankt Gallen? Oczywiście wymagałoby to też współpracy i podpisania stosownych umów z operatorem stadionu – Miejską Areną Kultury i Sportu, ale myślę, że wszystkie strony są zainteresowane, aby stadiony żyły i odbywało się na nich coraz więcej wydarzeń. Zresztą na organizacji tych wydarzeń można po prostu zarobić, a zarobionymi w ten sposób pieniędzmi zasilić później klubowe budżety, albo różne programy dedykowane klubowym społecznościom. Te w dłuższym okresie również przyniosą klubom na pewno dużo korzyści.
*Autorem artykułu jest Leszek Bohdanowicz, członek Stowarzyszenia Sport Biznes Polska, ekspert Football Development Institute oraz autor książki Praktyka zarządzania klubem piłkarskim: Strategia-Struktura-Tożsamość
Biznes o sporcieLeszek BohdanowiczŁKS Łódźstadion ŁKS-ustadion WidzewaWidzew Łódź