Problem dyskryminacji jest zagadnieniem odnoszącym się do człowieka. Wynikać może on z niechęci do płci, rasy, pochodzenia etnicznego, narodowościowego, wyznania religijnego, niepełnosprawności, choroby czy orientacji seksualnej. Traktowanie i kategoryzowanie ludzi nie powinno mieć dziś miejsca nigdzie na świecie, a jednak, z jakichś względów, stale się pojawia.
Traktowanie drugiej osoby w sposób odmienny (zazwyczaj niekorzystny i krzywdzący), jest zachowaniem negatywnym. Wynika z często nieuzasadnionej oraz nieobiektywnej opinii, opartej na formie stereotypu. Ten jednak trudno zmienić.
Z zrachowaniami szkodliwymi i generalizującymi należy “walczyć”. Wiele instytucji, fundacji czy stowarzyszeń stale szuka sposobów, by zmniejszyć ten globalny problem. Czy można więc do konfrontacji ze stereotypami się przygotować? Czy warto problem wyjaśnić młodzieży szkolnej?
Towarzystwo Sportowe IRON MAN zorganizuje lekcje edukacyjne dla dzieci i młodzieży w całej Polsce. Program „Lekcje na stadionie” składa się z trzech projektów: „Dzień zawodowca na stadionie”, „Sportowa historia lokalna” oraz „Warsztaty antydyskryminacyjne”. Zajęcia skierowane są do uczniów klas podstawowych VII-VIII oraz I-II klas szkół ponadpodstawowych.
– Idealnym miejscem dla takich zajęć są polskie stadiony piłkarskie – mówią nam organizatorzy. – Stadiony od lat przyciągają tysiące kibiców, którzy są… różni. Pochodzą z różnych środowisk, w inny sposób patrzą na świat, a mimo to dopingują jedną drużynę i wspólnie cieszą się z jej zwycięstw lub przeżywają porażki.
Ideą projektu jest pokazanie młodzieży z czym mierzą się dyskryminowane osoby oraz nauczenie jak radzić sobie można ze stereotypami. Projekt warsztatów antydyskryminacyjnych odbywać będzie się na czterech stadionach piłkarskich: we Wrocławiu, w Łodzi (wiosną 2022 na stadionie Widzewa), w Krakowie i w Chorzowie.
Podstawowym założeniem projektu będzie wykorzystanie wydarzeń sportowych i życiorysów gwiazd sportu do omówienia zjawiska dyskryminacji, wprowadzenie w problematykę dyskryminacji różnego rodzaju, wypieranie postaw przemocowych i nienawistnych, mówienie o wielokulturowości, reagowanie na mowę nienawiści i rozpoznawanie jej czy kształtowanie postaw empatycznych. Uczniowie dowiedzą się co to jest stereotyp, skąd bierze się naszych głowach, czym jest uprzedzenie czy jak powstaje negatywny efekt grupy.
Podczas zajęć czekają ich warsztaty oparte na otwartej pracy w grupie (bez oceniania), podczas których nie będzie złych pytań oraz złych odpowiedzi. Ciekawość zajęć zapewnia fakt interakcji uczestników w trzech blokach: zajęcia oparte będą o prawdziwe historie ludzi światowego sportu, wydarzenia oraz zjawiska. Merytoryczna dyskusja pozwoli podejmować problem różnych grup społecznych – migrantów, muzułmanów, Romów czy Żydów.
Zainteresowanie dzieci oraz młodzieży poprzez sport jest doskonałym narzędziem do budowania pozytywnych postaw społecznych. Połączenie lekcji ze stadionami piłkarskim to ogromna dawka pozytywnych emocji, a co za tym idzie – pozytywna nauka poprzez aktywny udział wszystkich uczestników.
Program warsztatów antydyskryminacyjnych jest finansowany przez Islandię, Liechtenstein i Norwegię w ramach Funduszy Norweskich i EOG.
edukacjaPiłka młodzieżowaSport i Zdrowiestadion WidzewaWidzew Łódź