W rankingu odpowiedzialności najlepszy był Widzew. Eksperci są zachwyceni strategią czterokrotnych mistrzów Polski.
Widzew, według raportu CSR był najlepszym zespołem ekstraklasy w sezonie 2022/2023. To badanie, które bada odpowiedzialność klubu wobec kibiców. Pod uwagę brany jest aspekt społeczny, wpływ na środowisko i sposób w jaki zespoły są zarządzane. Jedynym klubem w polskiej ekstraklasy, który osiągnął wynik wyższy niż 50 proc. był Widzew.
Czytaj także: Zamieszanie z koszulkami Widzewa.
I to z nawiązką. Widzewiacy zdobyli łącznie 61 ze stu możliwych punktów. Druga Warta Poznań miała 42 proc. możliwych oczek.
Najlepiej w Widzewie oceniono zarządzanie. Aż 71 proc. Wpływ na ten wynik miała sześć czynników: transparentność organizacji i akademii, przejrzyste zasady, wizja rozwoju i struktura właścicielska, oraz zróżnicowany skład zarządu. Druga Miedź Legnica, miała 51 proc. możliwych punktów.
Za wpływ na środowisko Widzew dostał 43 punkty. Lepsza była tylko Warta Poznań, która zgromadziła 51 proc. Oceniano między innymi, jaki wpływ na edukację o środowisku mają kluby. Ważne było, czy promują alternatywne środki transportu, którymi można było dostać się na wydarzenia sportowe.
Według raportu CSR, ze wszystkich klubów ekstraklasy to Widzew ma największy wpływ na społeczeństwo. Liczyło się jak kluby promują sport, w jaki sposób oddziałują na lokalne społeczności, informują o profilaktyce zdrowotnej, a także promują zasady fair-play. Tu, podobnie jak przy zarządzaniu, czterokrotni mistrzowie Polski zmietli konkurencję. Zgromadzili aż 61 proc. punktów. Druga Legia, miała ich tylko 48 proc.
Oznacza to, że w sezonie 2022/2023, żaden klub ekstraklasy nie miał takiego wpływu na społeczność miasta, w którym rozgrywa mecze, w takim stopniu jak Widzew.
Eksperci są pod wrażeniem wyników Widzewa. Zwracają uwagę na to, że czterokrotni mistrzowie Polski starają się pozytywnie wpływać na społeczność skupioną wokół klubu.
– Wysokie miejsce Widzewa Łódź jest rezultatem procesu porządkowania myślenia o swojej odpowiedzialności
w klubie. Organizacja publikuje między innymi strategię CSR obejmującą szeroki zakres działań, procedur i regulacji, jak również swoją strategię sportową z konkretnymi celami. Klub koncentruje się na obszarze społecznym, współpracując z wieloma partnerami i wykorzystując wpływ na dużą liczbę ludzi skupioną wokół organizacji. Ta społeczność wymaga też od klubu transparentności, o którą organizacja dba w coraz szerszym zakresie – komentuje doktor Paweł Zembura, autor raportu.